انواع لنز دوربین عکاسی و کاربردهای هر کدام

همانطور که گفتیم این لنز بیشترین وضوح را دارد و بقیه لنز هااز وضوح کمتری نسبت به این لنز برخوردار هستند. علاوه بر این، همانطور که قبلا گفتیم، برای انتخاب lenz، باید در مورد محل نصب دوربین آن تصمیم بگیرید. در بیشتر دوربینها و لنزها، دکمه ای برای تغییر بین حالات فوکوس اتوماتیک و دستی وجود دارد. دیافراگم بر عمق میدان تأثیر میگذارد : دهانههای بزرگتر عمق میدان کمتری ایجاد میکنند، در حالی که دهانههای کوچکتر باعث میشود تصویر بیشتر در فوکوس باشد. لنز ماکرو لنزی است که علاوه برداشتن همهٔ مشخصات لنزهای معمولی، امکان فوکوس کردن در فاصلههای کم و قابلیت بزرگنمایی اشیا که برای عکاسی ماکرو لازم است را نیز دارد. با این حال تمام لنزهای EF را می توان در APS-C DSLR استفاده کرد. با این حال چند گوشی هوشمند با راههای مختلف توانستهاند به شیوههایی این مشکل را دور بزنند. از اینرو، لنزهای تله قادرند از فواصل نسبتا دور بخوبی قسمتی از یک صحنه را به تصویر درآورند. لنز سوپر واید به لنزی گفته میشود که فاصله کانونی آن از عرض فیلم یا سنسور کوتاهتر باشد. ساختار کلی لنز را اینگونه می توان بیان کرد که لنز در واقع استوانهای حاوی مجموعهای از عدسی هاست که نور را از آن عدسی ها عبور می دهد و به داخل سنسور هدایت میکند و باعث میشود که تصویر به صورت واضح بر روی فیلم عکاسی (در دوربین های آنالوگ ) و یا سنسور (در دوربین های دیجیتال ) منعکس شود.

هر لنزی را نمیتوان به هر دوربینی متصل کرد، زیرا پایههای کنترلی لنز که برای برقراری ارتباط با سیستم الکترونیکی دوربین بکار میروند و همچنین محل اتصال فیزیکی لنز با دوربین، در دوربینها و مدلهای مختلف تفاوت دارند. هر چه عدد f کمتر باشد قابلیت آن لنز در نور کم بهتر خواهد بود و به اصطلاح لنز سریع تری است. در واقع لنز توسط مانت اصلی بر روی بدنه اصلی قرار نمیگیرد. در دوربین دیجیتال با هربار عوض کردن لنز، مقداری غبار وارد بدنهٔ دوربین میشود و روی سنسور مینشیند. لنزهای اضافه شونده – بعضی لنزها در قسمت جلو دارای رزوهی فیلتر میباشند که میتوان یک عدسی یا لنز کمکی لنز واید یا لنز تله فوتو را همانند یک فیلتر روی لنز استاندارد بست. لنز تله به لنزهایی گفته میشود که فاصلهٔ کانونی آنها از قطر تصویری که روی فیلم تشکیل میدهند بلندتر است، به عبارت دیگر هر لنزی که فاصلهٔ کانونی آن از فاصلهٔ کانونی لنز نرمال دوربین بلندتر باشد، برای آن دوربین لنز تله محسوب میشود. هرچه فاصلهٔ کانونی لنزهای تله بلندتر شود، حداقل فاصلهٔ ممکن عکسبرداری با آنها نیز زیادتر میشود. نمایی که از آثار معماری عکسبرداری میشود معمولاً با مرکز اثر زاویه دارد و به همین خاطر پرسپکتیوی ایجاد میشود که مطلوب نیست.

این عدد به همراه اندازه سنسور، زاویه دید لنز را تعریف میکند، اعداد کوچک تر نشان دهنده زاویه وایدتر هستند. هرچه فاصله کانونی لنز کمتر باشد، لنز زاویه دید بازتری دارد و به اصطلاح، لنزی وایدتر است و هر چقدر فاصله کانونی بیشتر باشد زاویه دید کوتاه تر خواهد بود . مهم ترین قسمت تشکیل دهنده هر دوربین، لنز آن است چون کیفیت لنز تاثیر مستقیم بر تصویر خروجی از دوربین دارد. هر لنز در دوربین مداربسته یک مشخصه به نام F-Stop دارد. درک تفاوت بين لنز ها به شما كمک مي كند در شرايط مختلف با انتخاب لنز مناسب بهترين عكس را بگيريد. دهانه دیافراگم یک لنز، دومین پارامتر اصلی در مشخصات آن است و تعیین میکند که لنز توانایی دریافت چه میزان نور را دارد.این پارامتر به شیوه های مختلفی نشان داده میشود، F4 ، f/4 یا 1:4 که همگی این ها یک معنی میدهند. در صورتی که دوربین های مجهز به IR با توجه به دمای محیط تغییر میکنند. مهم ترین نکته ای که در ارتباط با خرید دوربین های مداربسته با لنز ثابت باید مورد توجه قرار گرفته می شود، توجه به محدوه ای است که باید مورد محافظت قرار گرفته شود و توسط دوربین چک شود.

در هنگام خرید انواع لنز دوربین دیجیتال به المانهای زیر دقت کنید. از ویژگیهای مهم این لنزها در ترکیب بندی میتوان به ایجاد دقت زیاد بر روی تمامی سطح تصویر و برجستگی بخشیدن ویژه به پیش زمینه اشاره کرد. این لنزها بسته به کاری که قرار است انجام دهند فاصله کانونی لنز را کم و زیاد میکنند تا در نهایت عکس مورد نظر بدست آید. معمولا فاصله کانونی آنها بین 6 تا 16 میلیمتر است. بطور کلی می توان گفت لنز دوربین های کامپکت دیجیتال قابل تعویض نیستند، همچنین لنز برخی دوربینهای ارزان قیمت مانند دوربین های سوپر زوم و بردیج نیز همین گونه هستند ، اما لنز دوربینهای حرفه ای به آنها DSLR نیز گفته می شود قابل تعویض اند و به همین دلیل عکاسان حرفهای معمولاً از چندین لنز با فواصل کانونی متفاوت، که بسته به شرایط موضوع بر روی دوربین نصب میشود، استفاده میکنند. لنز تلهای که فاصلهٔ کانونی آن دو برابر بیش تر از فاصلهٔ کانونی لنز نرمال باشد، تصویر را دو برابر بزرگ تر روی فیلم ثبت میکند. بنابراین فاصله کانونی این لنزها، از لنزهای عادی بیش تر است. این لنزها بیشتر برای عکسبرداری از مناظر، مجالس، تاسیسات صنعتی، آثار باستانی و به طور کلی جاهایی که به وسعت میدان دید لنز نیاز است، کارایی بسیار خوبی دارند و استفاده از این لنزها در یک مورد اصلاً مناسب نیست و آن هم عکاسی پرترهاست، زیرا برای عکاسی با لنزهای زاویهٔ باز، نزدیک شدن بیش از حد به موضوع است که این کار، اعوجاج شدید تصویر را به همراه خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید