انواع لنز دوربین

علاوه بر این هر دهانه با عنصر مهم دیگری یعنی فاصله کانونی فلنج (FFD) خاصی مطابقت دارد. از ویژگیهای مهم این لنزها در ترکیب بندی میتوان به ایجاد دقت زیاد بر روی تمامی سطح تصویر و برجستگی بخشیدن ویژه به پیش زمینه اشاره کرد. این لنزها بیشتر برای عکسبرداری از مناظر، مجالس، تاسیسات صنعتی، آثار باستانی و به طور کلی جاهایی که به وسعت میدان دید لنز نیاز است، کارایی بسیار خوبی دارند و استفاده از این لنزها در یک مورد اصلاً مناسب نیست و آن هم عکاسی پرترهاست، زیرا برای عکاسی با لنزهای زاویهٔ باز، نزدیک شدن بیش از حد به موضوع است که این کار، اعوجاج شدید تصویر را به همراه خواهد داشت. همانطور که گفتیم، بطور کلی لنزها به دو دسته لنزهای «پرایم» با فاصله کانونی ثابت و لنزهای «زوم» با فاصله کانونی متغیر تقسیم میشوند. از این رو، عکاسان با تجربه برای بدست آوردن عکسهای طبیعیتر با این لنزها، تا جایی که ممکن است پیشزمینهٔ تصویر را ساده برمیگزینند. لنز نرمال لنزی است که فاصلهٔ کانونی آن به اندازه قطر فیلم یا سنسور دوربین باشد.لنز نرمال در دوربین های 135 و فول فریم مترادف با 50 میلیمتر است.در دوربین های APS فاصله کانونی لنز نرمال حدود سی میلمتر در نظر گرفته میشود.تصویری که لنز نرمال ایجاد میکند تقریبا همان چیزی است که چشم ما میبیند، بنابراین از این جنبه هم تصویر آن نرمال است.

برای مثال فوکوس خودکار معمولا کند و با تاخیر انجام خواهد شد. البته این را بگوییم که رونمایی از گوگل ادز در اکتبر 2017 (حدود 3 سال قبل) انجام شد. همچنین هر لنزی را نمیتوان به هر دوربینی وصل کرد، زیرا پایههای کنترلی لنز که برای برقراری ارتباط با سیستم الکترونیکی دوربین بکار میروند و همچنین محل اتصال فیزیکی لنز با دوربین، در دوربینها و مدلهای مختلف تفاوت دارند. در ساختمان این لنزها چندین گروه از عدسیهای مختلف بطور شناور بکار رفتهاست که این امر تغییر فاصلهٔ کانونی را امکان پذیر میسازد. در دوربینهای تکلنزی بازتابی فیلمی (دوربینهای 35 میلیمتری) به دلیل آنکه اندازهٔ فیلم عکاسی ثابت است، رابطهٔ بین فاصله کانونی و زاویه دید لنزها نیز مشخص است. فاصله کانونی برحسب میلی متر است و در واقع موثر در زاویه دید لنز می باشد. هرچه فاصلهٔ کانونی لنزهای تله بلندتر شود، حداقل فاصلهٔ ممکن عکسبرداری با آنها نیز زیادتر میشود. هرچه فاصله کانونی لنز کمتر باشد، لنز زاویه دید بازتری دارد و به اصطلاح، لنزی وایدتر است و هرچقدر فاصله کانونی بیشتر باشد زاویه دید کوتاهتر خواهد بود. لنز سوپر واید به لنزی گفته میشود که فاصله کانونی آن از عرض فیلم یا سنسور کوتاهتر باشد. لنز واید به لنزهایی گفته میشود که فاصلهٔ کانونی آنها از قطر سطح حساس عکاسی (نگاتیو یا سنسور) کوتاهتر باشد.

اولین تاثیر آشکار این کار، باز شدن پرسپکتیو ظاهری تصویر و گسترده شدن اجزای آن میباشد؛ در این حالت، هرچه فاصلهٔ کانونی لنز کوتاهتر شود، اعوجاج تصویر بیشتر میشود یعنی تصویر اجسام به صورتی اغراقآمیز پهنتر میشود و فاصلهٔ بین آنها نیز زیادتر از حد معمول به چشم میآید، به ویژه اجسام پیشزمینهٔ عکس که خیلی بیشتر دستخوش این اعوجاج میشوند. از اینرو، لنزهای تله قادرند از فواصل نسبتا دور بخوبی قسمتی از یک صحنه را به تصویر درآورند. لنزهای EF-S کانن چیست؟ فاصله کانونی لنز چیست؟ لنزهای سوپرواید فاصله ی کانونی حدودا کمتر از 24mm دارند این بدین معناست که این لنزها می توانند چشم انداز گسترده تری از حالت طبیعی را بگیرند . برای اینکه بتوانید از سوژه خود فیلم یا عکس بگیرید، نیازی به حرکت دوربین نمی باشد و به راحتی با استفاده از یک دکمه می توان این کار را انجام داد. با استفاهٔ خلاقانه از این لنزها میتوان تصاویر زیبایی به وجود آورد. از آنجایی که فضای خالی جدیدی بین لنزها به وجود میآید، دست طراحان اجزای گوشی باز است تا این اجزا را طوری کنار هم قرار دهند که لنزها کنترل بیشتری بر زاویه دوربین و زوم چندبرابری داشته باشند و مانند گذشته از کیفیت تصویر کاسته نشود.

عمق میدان وضوح این لنزها به مراتب بیشتر از سایر لنزهاست، به طوری که در بسیاری از شرایط تا فاصلهٔ بینهایت لنز (گاه تا 100 متر) در وضوح دائمی لنز قرار میگیرد. لنزی وايد اکست كه فاصله كانونی آن كمتر از 40 ميلی متر باشد. البته پرسپکتیو طبیعی همیشه آن چیزی نیست که عکاس بدنبالش باشد. برخی از لنزها فاصله کانونی ثابتی دارند و برخی دیگر متغیرند، لنزهایی که فاصله کانونی متغیر دارند انعطافپذیری بیشتری دارند و عکاس راحتتر میتواند کادربندی کند. این لنزها زاویهٔ دید بازی را در اختیار عکاس قرار میدهد و از پرمصرف ترین لنزها نزد عکاسان هستند و برای عکاسی منظره و عکاسی معماری استفاده میشود. لنزهای طراحی شده برای سنسور تصویر کوچک تر ممکن است با بدنه دوربین با سنسورهای بزرگتر سازگار نباشند، زیرا ممکن است دایره تصویر به اندازه کافی بزرگ نباشد که بتواند کل سنسور را بپوشاند و به همین دلیل خطاهای رنگی را در اطراف تصویر نشان میدهد. گاهی دیده اید که در مطالب بخش «نکات آموزشی» ما استفاده از یک لنز خاص را توصیه کرده باشیم مثلا استفاده از لنز ماکرو برای عکس گرفتن از یک کفش دوزک کوچک. بیشترین تاکید ما روی سلامت لنز و همچنین تست کردن شماست. همکاران ما در فروشگاه آنلاین فرافن مارکت آماده پاسخگویی به سوالات و راهنمایی شما در زمینه انتخاب بهترین سیستم نظارتی با توجه به نیاز شما هستند.

دیدگاهتان را بنویسید